Otaniemen alueen valaistussimulointi

Espoon kaupungin ja Aalto-yliopistokiinteistöt Oy:n tilaamassa valaistussimulaattorissa tutkittiin kaupunkimallin hyödyntämistä valaistussuunnittelussa. Työssä hyödynnettiin Unity –pelimoottorin uusia valaistusominaisuuksia sekä IES-valoarvoja.

Projektin ydinalueena toimi olemassa oleva Otaniemen kaupunkimalli, suunnitteilla oleva Aalto yliopiston kampusrakennus sekä lähialueiden mallinnetut ympäristö- että katusuunnitelmat. Malliin integroitiin myös tuleva Raide-Jokeri –liikenne ajosimulaatioineen. IES -tiedostojen lataamisen lisäksi virtuaalimallissa voidaan luoda valaisimia, muuttaa niiden malleja ja korkeutta sekä siirtää ja pyörittää valaisimia reaaliaikaisesti. Suunnitelluista valaisinryhmistä voidaan laskea energian kulutusta sekä lisätä älykkään valaistuksen toiminto, joka reagoi liikkeeseen.



360°


Kuvagalleria

Klikkaa kuvaa suuremmaksi.

Tarkastele 3d web-mallia

Voit käynnistää 3d demon painikkeesta.

3d demo

Powered by professional tools and services